ග්‍රීක මූර්ති නිර්මාණ

ග්‍රීක මූර්ති නිර්මාණ

වීනස් දී මෙලෝ (Venus de Milo)


  

ප්‍රංශයේ ලූවර් කෞතුකාගාරයේ ප්‍රදර්ශනයට තබා ඇති වීනස් ඩි මෙලෝ ප්‍රතිමාව ග්‍රීක සම්භාව්‍ය යුගයට අයත් කලා ලක්ෂණ සහිත නිර්මාණයකි. දෙඅත් කැඩී බිඳී ඇති මෙම කිරිගරුඬ ප්‍රතිමාව, ක්‍රි. ව. 1820 දී මේලෝ දිවයිනෙන් සොයා ගත්තකි. වමතට ගත් කැඩපතින් සිය රූසපුව නරඹන කාන්තාවක නිරූපණය වන බව විචාරක අදහසයි. කාන්තාවකගේ සුන්දරත්වය මෙන් ම නාරිදේහයේ ලාලිත්‍ය ස්වභාවය මැනවින් දක්වා ඇති මෙම මූර්තිය ග්‍රීක මූර්ති නිර්මාණ අතර අග්‍රගන්‍ය නිර්මාණයක් ලෙස සැලකෙයි. රූපයේ බඳ වටා ඇති වස්ත්‍රයේ රැළි කඩා හැලෙන අයුරු ඉතා ස්වභාවික ලෙස නිරුපණය කර පෙන්වයි. “ඇන්ටිසොව්” නම් ශිල්පියා මෙම මූර්තිය නිර්මාණය කර ඇත. 

කවපෙත්ත විසිකරන්නා (Discobolus)


                                              

කවපෙත්ත විසිකරන්නා මූර්තිය ග්‍රීක සම්භාව්‍ය යුගයට අයත් කලා ලක්ෂණයන් සහිත කෘතියකි. මෙම මූර්තියෙන් නිරූපණය වන්නේ කව පෙත්ත විසිකිරීමට සුදානම් වන ක්‍රීඩකයකුගේ ඉරියව්වකි. ක්‍රීඩා ඉරියව්වට අනුකූල ව පිරිමියකු සතු කායික ජවය, ශක්තිය, චලනය මෙන් ම සිරුරේ සමබරතාව හා රිද්මය ඉතා විශිෂ්ට ලෙස පෙන්නුම් කරන නිර්මාණයකි. මාංශ පේශී ක්‍රියාකාරත්වය සහිත ක්‍රීඩක ඉරියව්ව මැනවින් නිරූපණය කර ඇති මෙම මූර්තිය කිරිගරුඬ මාධ්‍යයෙන් නිර්මාණය කර ඇත. ක්‍රි. පූ. 450 ට පමණ අයත් කවපෙත්ත විසිකරන්නා මූර්තියෙහි මුල් කෘතිය ලෝකඩ මාධ්‍යයෙන් නිර්මාණය කර තිබෙන්නට ඇතැයි විශ්වාස කෙරෙන අතර එය මූර්ති ශිල්පි “මයිරන් ” (Myron) ගේ නිර්මාණයකි.


හර්මිස් සහ ඩයොනීසස් (Hermes and Dionysus)


 

ක්‍රි. පූ. 330-320 කාලයට අයත් මෙය ග්‍රීසියේ ඔලිම්පියාවෙන් හමු වූ පූර්ණ උන්නත විශිෂ්ට ග්‍රීක මූර්තියකි. ග්‍රීක සම්භාව්‍ය යුගයට අයත් කලා ලක්ෂණයන්ගෙන් යුතු මෙය ප්රැක්සිටෙල්ස් Praxiteles නැමති මූර්ති ශිල්පියා විසින් නිර්මාණය කරන ලද්දකි.  මෙම මූර්තිය අඩි 7 අඟල් 1 ක් උසින් යුක්ත වන අතර කිරි ගරුඬ මාධ්‍යයෙන් නිමවා ඇත. හර්මිස් තම දකුණු පාදයට බරදී වම් පාදය දණහිසින් නවා සිටින අතර ඔහු විසින් ඩයොනීසස් නම් දරුවා වමතින් වඩාගෙන සිටියි. හර්මීස්ගේ රුවෙහි දකුණු අත බිඳ ඇති අතර ඉතිරි වූ කොටසින් එය ඉහළට ඔසවා සිටි අයුරක් නිරූපණය වේ. එම අතෙහි මිදි පොකුරක් තිබෙන්නට ඇතැයි විචාරකයින් විශ්වාස කරයි.

 මෙම මූර්තියෙන් පුරුෂ ශරීරයක දැකිය හැකි මාංශ පේෂීවල ස්වභාවය හා පෞරුෂ ලක්ෂණ පරිමාණ ලක්ෂණ සහිතව මැනවින් පෙන්නුම් කර ඇත. වම් අතින් දරා සිටින ස`ඵව නිසා මූර්තියේ සමබරතාව සුරැකී ඇත. මෙහි දැක්වෙන ළදරුවාගේ රුවෙහි මුදු මොළොක් ස්වභාවය හා සුරතල් බව දැක්වීමට ශිල්පියා සමත් වී නැති බවක් පෙනී යයි.  මෙම මූර්තිය දැනට ග්‍රීසියේ ඔලිම්පියාහි පුරාවිද්‍යා කෞතුකාගාරයේ තැන්පත් කොට ඇත.


ඇතීනා දෙවඟනගේ රුව (Athena Parthenon)

 

මෙම ප්‍රතිමාව ක්‍රි. පූ. 5 සියවසේ විසූ පීඩියස් Phidias නම් ශිල්පියා විසින් නිර්මාණය කර ඇත. සම්භාව්‍ය යුගයට අයත් මෙම ප්‍රතිමාව අඩි 48 ක් පමණ උසින් යුතු ය. දැවයෙන් නිමවා රනින් හා ඇත් දළින් ආවරණය කරන ලද ඇතීනා දෙවඟනගේ රුව විශිෂ්ට නිර්මාණයකි.

වම් අතින් හෙල්ලක් ද, පලිහක් ද දරයි. දකුණු අත්ලේ නයික් Nike හෙවත් ජයග්‍රහණය සංකේතවත් කරන ඉපැරණි ග්‍රීක දේවතාවියගේ රුවකි. පලිහ, පාදම, හිස් වැස්ම, පාවහන් සියල්ල ග්‍රීක පැරණි ජනප්‍රවාද දර්ශනවලින් අලංකාර කර ඇත. සිනිඳු ඇඳුමට අයත් රැළි සියුම් ලෙස මතු කිරීමට ශිල්පියා සමත් වී ඇත. ප්‍රතාපවත් බව, රණ ශූරත්වය, එඩිතර බව, සෘජු බව යන ලක්ෂණ සහිතව කාන්තා සුන්දරත්වය මෙම ඇතීනා රුවෙන් මනාව නිරූපණය කර පෙන්වයි.


ලැඔකූන් මූර්තිය Laocoon



ලැඔකූන් මූර්තිය ග්‍රීක හෙලනිස්තික් යුගයට අයත් කලා ලක්ෂණ සහිත නිර්මාණයක් ලෙස සැලකේ. මෙය කිරිගරුඬ මාධ්‍යයෙන් නිම කළ කලා කෘතියකි. දැවැන්ත මුහුදු සර්පයෙකුගෙන් බේරීම සඳහා පියෙකු හා පුතුන් දෙදෙනෙකු ගන්නා උත්සාහය මෙමඟින් නිරූපණය වෙයි.

පියාගේ මහලු බවත්, පුතුන්ගේ තාරුණ්‍යයත් මතුකොට දක්වා ඇති මෙම මූර්තියෙන් මහලු පියාගේ ධෛර්ය සම්පන්න බවත්, ශක්තියත්, සර්පයාගෙන් ගැළවීමට ගන්නා උත්සාහයත් මැනවින් නිරූපණය කොට ඇත. 

යථාර්ථවාදී ශෛලියට අනුගත ව මුහුණේ වේදනාව, භය, ත්‍රාසය හා උත්සාහවන්ත බව මැනවින් ප්‍රකාශිත ය. උස අඩි 8 ක් වන මෙම මූර්තිය දැනට රෝමයේ වතිකානු කෞතුකාගාරයේ ප්‍රදර්ශනයට තබා ඇත.

No comments:

Post a Comment